Stand van zaken en vooruitblik

Demografische gegevens

Voordat we ingaan op de inhoudelijke stand van zaken, staan we eerst stil bij enkele demografische gegevens. Die zijn belangrijk voor de behoefte aan onderwijshuisvesting en andere sociale voorzieningen. We analyseren daarom regelmatig de woningbouwplanning en beoordelen de gevolgen daarvan. We laten nieuwe leerlingenprognoses opstellen zodra de woningbouwplanning daartoe aanleiding geeft. Uit de analyse van de woningbouwplanning met peildatum januari 2020 blijkt dat ten opzichte van 2019 54 woningen meer worden gerealiseerd. Dit betreft voor de prognoses een kleine wijziging.

Ook de leerlingenprognoses voor het basisonderwijs - van medio 2020 - laten geen grote veranderingen zien ten opzichte van de prognoses van 2019. Voor 2021 houdt de prognose rekening met 16 leerlingen meer dan in de vorige prognose werd verwacht.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een gemeente met veel jongeren. Inmiddels daalt het aantal jongeren in de leeftijd van 4-18 jaar gemeentebreed. Voor de kern Pijnacker is nog sprake van groei. Onderstaande grafieken tonen de demografische ontwikkeling.

Openbaar basisonderwijs

De gemeente is volgens de wet verantwoordelijk voor het openbaar onderwijs. De bestuurlijke taken vallen onder verantwoordelijkheid van Stichting Scholengroep Holland (sinds 2008). Scholengroep Holland heeft in onze gemeente vier openbare basisscholen: de Bonte Tol en de Tweemaster (IKC-Ackerswoude) in Pijnacker, de Meander in Delfgauw en de Winde in Nootdorp. De Scholengroep werkt aan een nieuw strategisch beleidsplan voor de komende vier jaar. De begroting en jaarrekening van deze Scholengroep zijn in orde.

Onderwijshuisvesting

Ontwikkeling normbedragen onderwijshuisvesting

Om aan te sluiten bij de prijzen voor scholen zoals deze in de markt van kracht zijn, zijn de financiële normen voor de onderwijshuivesting in 2019 aangepast met 40%. Daarnaast worden de normen jaarlijks geindexeerd conform de richtlijnen van de VNG. In 2020 ging het om een indexering van 6,08%. Voor duurzaamheidsmaatregelen is per vierkante meter € 250 beschikbaar waarvan het schoolbestuur € 100 bijdraagt.

Onderzoek onderwijsaanbod

In 2020 hebben we - samen met de schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden - laten onderzoeken of er aanvullende huisvesting nodig is voor de onderwijsvoorzieningen: speciaal basisonderwijs (SBO), (voortgezet) speciaal onderwijs) (VSO) en voortgezet onderwijs (VO). Deze onderwijsvoorzieningen hebben vaak een regionale functie en dienen om die reden in een regionale context beoordeeld te worden. Het doel van het onderzoek is een beeld te krijgen van het huidige aanbod, van de behoefte die er nu en in de toekomst is en van de spreiding van de voorzieningen. De resultaten uit de onderzoeken zijn in de tweede helft van 2020 met de raad gedeeld. Medio 2020 hebben wij nieuwe leerlingenprognoses laten opstellen, zodat we tijdig kunnen reageren op eventuele uitbreiding van onderwijsvoorzieningen.

Integrale kindcentra

Het IKC Uitvoeringsprogramma 2018-2024 is in uitvoering middels het uitvoeringsplan dat in januari 2019 is vastgesteld.

Pijnacker

In Keijzershof wordt gewerkt aan de uitbreiding van de scholen en de kinderopvang van Het Nest. Voor de zomer 2020 is begonnen met de bouw van IKC Ackerswoude. De verwachting is dat het IKC aan het begin van het schooljaar 2021/2022 in gebruik kan worden genomen. De tijdelijke accommodatie van de Mariaschool wordt vervangen door permanente bouw voor de school en kinderopvang. In Pijnacker-Noord gaan we aan de slag met nieuwbouw voor de Schatkaart (inclusief kinderopvang), de Casaschool en een accommodatie voor het bewegingsonderwijs. Met bestuur en directie van de Josephschool werken we eveneens aan een IKC. In Pijnacker centrum is uitbreiding van de Beatrixschool, inclusief kinderopvang, voorzien.

Nootdorp

In Nootdorp is sprake van vervangende nieuwbouw voor het kindcentrum de Regenboog als onderdeel van het project "Hart van Nootdorp". Het kindcentrum, gevormd door de Regenboogschool en de kinderopvang locatie de Klauterbeer, krijgt nieuwbouw in plaats van renovatie van het oude gebouw.

De oude locatie van de Winde - de tweede locatie aan de Sytwinde - wordt niet langer door deze school gebruikt. Dit gebouw wordt nu door de Regenboog en Skippy gebruikt. Het schoolbestuur heeft het schoolgebouw eerder dan gepland aan de gemeente overgedragen, omdat de meeste lokalen niet meer nodig zijn. De Winde heeft per schooljaar 2019/2020 enkele lokalen toegewezen gekregen in het schoolgebouw "de Buis", in de nabijheid van de hoofdlocatie op de Poort. Met ingang van schooljaar 2020/2021 zal de Winde ook dat gebouw verlaten en volledig intrek nemen in het hoofdgebouw. De Klauterbeer wordt hier ook tijdelijk gehuisvest, omdat ze de locatie op de brandweerlocatie moeten verlaten om plaats te maken voor herontwikkeling van dat gebied.

Delfgauw

In Delfgauw is sprake van een teruglopend aantal leerlingen. Daarom hebben wij in 2020 vijf zogenoemde schoolwoningen, die wij als gemeente huren van de woningbouwvereniging, terug gegeven.

Huisvesting Speciaal Basis Onderwijs (SBO) en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs (V)SO)

De druk op de SBO school de Prinsenhof neemt toe. Dit is een gevolg van de ontwikkelingen in het passend onderwijs. We streven naar een adequate oplossing voor de school, mede op basis van de resultaten uit het onderzoek naar de (toekomstige) behoefte aan Speciaal Basisonderwijs in de regio.

De speciale onderwijsschool 't Kraaienest wordt uitgebreid met een VSO afdeling bij de hoofdvestiging op het terrein van Craeyenburg. In januari 2020 is hiervoor een realisatieovereenkomst ondertekend door Lucas onderwijs, Ipse de Bruggen en de gemeente. De bouwvoorbereidingstijd bedraagt ongeveer twee jaar. Naar verwachting wordt in de tweede helft van 2021 met de uitbreiding begonnen.

Huisvesting Voortgezet onderwijs (VO)

Het Stanislascollege heeft behoefte aan uitbreiding. Prognoses laten zien dat er structureel meer leerlingen op de school worden verwacht dan dat het bestaande gebouw kan huisvesten. Voor de korte termijn is een tijdelijke oplossing gezocht bij De Schatkaart in Pijnacker noord. Voor de langere termijn is een structurele oplossing in de vorm van uitbreiding van het huidige gebouw nodig. Besluitvorming over omvang en toekenning van middelen heeft in 2019 plaats gevonden. Het schoolbestuur heeft drie groeiscenario's. Het te kiezen scenario heeft invloed op het toelatingsbeleid van de school.

Onderwijsbeleid en leerlingzaken, inclusief volwasseneneducatie

De gemeente heeft ook inhoudelijke taken die bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen. De gemeente is verantwoordelijk voor onder andere leerlingenvervoer, de voor­schoolse voorzieningen, leerplicht, voorkomen van schooluitval en het organiseren van samenwerking tussen de lo­kale partijen die zich met de jeugd bezighouden.

Leerlingenvervoer

Op basis van de Verordening leerlingenvervoer kunnen ouders/verzorgers aanspraak maken op een vervoersvoorziening die aansluit bij de mogelijkheden van de leerling. Ons beleid is er op gericht zoveel mogelijk leerlingen, al dan niet onder begeleiding, met het reguliere vervoer (OV, fiets) naar school te laten gaan. Soms is aangepast vervoer noodzakelijk, in dat geval wordt taxi-vervoer ingezet. Met ingang van het schooljaar 2017-2018 wordt het aangepast vervoer verzorgd door Van der Wijst Personenvervoer. De looptijd van de aanbesteding is tot en met 31 juli 2020. Omdat ook bij andere gemeenten in onze regio het contract met de vervoerder afliep is samen met Delft, Midden-Delfland, Rijswijk en Westland het leerlingenvervoer voor de komende jaren aanbesteed. Omdat ook het jeugdwetvervoer (vervoer van en naar jeugdinstellingen) niet meer door de instellingen zelf wordt geregeld, is ook deze vorm van vervoer meegenomen in de aanbesteding.

Voorschoolse voorzieningen

Onze ambitie is voorschools aanbod van hoge kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar te regisseren. Op basis van de subsidieregeling VVE-peuteropvang kunnen vanaf 2020 alle kinderopvangaanbieders in de gemeente in aanmerking komen voor subsidie. Voor het jaar 2020 hebben twee aanbieders subsidie aangevraagd. In 2021 zal blijken of er, naast SkippyPePijN en Triodus, aanbieders toetreden tot de markt. We volgen deze ontwikkeling en blijven monitoren wat dit betekent voor de kwaliteit, het aanbod en de kosten.

Lokaal educatieve agenda (LEA)

Begin 2020 hebben we de LEA 2020-2022 vastgesteld. In 2021 geven we uitvoering aan deze geactualiseerde LEA. Dat doen we in samenwerking met vertegenwoordigers uit het onderwijs, de voorschoolse voorzieningen, de jeugdgezondheidszorg en de bibliotheek. Onderwerpen die op de agenda staan gaan onder andere over gelijke kansen, de doorgaande leerlijn, zorg en ondersteuning, voortijdig schoolverlaten, natuur- en milieu-educatie en cultuureduactie.

Leerplicht – Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)

Dit schooljaar zijn er binnen de gemeente Pijnacker-Nootdorp 13.832 jongeren woonachtig in de leeftijd van 5 tot 23 jaar. Verdeeld per leeftijdscategorie:

Aantal leerlingen

2018-2019

In beeld bij leerplicht of RMC

Percentage

Volledig leerplichtigen basisonderwijs 5-12

6.122

63

1,1%

Leerplichtigen en kwalificatieplichtigen 13-17

4.258

237

5,6%

Doelgroep RMC 18-23

3.452

477

13,8%

Totaal

13.832

777

5,6%

Leerlingen stonden als absoluut verzuim geregistreerd, dit vanwege een nieuw Brinnummer van de VO school wat niet bekend was bij DUO. Daardoor is het percentage hoger dan gemiddeld.

Dit zijn de meest recente gegevens vanuit DUO, zodra er nieuwe gegevens bekend zijn dan worden deze cijfers aangepast. Dit geldt voor: absoluut verzuim, relatief verzuim en voortijdigschoolverlaten.

Van de 13.832 haalde dit schooljaar 677 jongeren een startkwalificatie.

Onze aanpak van schoolverzuim en het voortijdig schoolverlaten is nog steeds succesvol. We hebben een relatief laag aantal schoolverzuimers en schoolverlaters. Het lukt ons om de meeste jongeren waarbij schoolverlaten dreigt, toch op school te houden. Jongeren die al uitgevallen zijn, worden teruggeleid naar school of volgen een ander traject gericht op leren en werken.

VSV-agenda 2021-2024

Het huidige beleidskader voor leerplicht, RMC en Voortijdig schoolverlaten (VSV) voor de regio Haaglanden/Westland loopt eind 2020 af. Elke vier jaar maken we gezamenlijk een regionaal programma ter voorkoming en bestrijding van voortijdig schoolverlaten van jongeren tussen 12 en 23 jaar. Om de aanpak bestrijding voortijdig schoolverlaten, leerplicht en RMC voor de periode 2021 tot en met 2024 voort te zetten wordt dit nieuwe plan opgesteld, waarin de visie en de ambities geactualiseerd zijn.

Jongeren in een kwetsbare positie (JIKP)

De groep JIKP zijn jongeren uit het Praktijkonderwijs (pro), voorgezet speciaal onderwijs (vso), vmbo basisberoepsgerichte leerweg en mbo-entree onderwijs. Deze jongeren zijn vaak niet in staat om het wettelijk minimumloon te verdienen of te werken zonder extra begeleiding van een jobcoach. Vanaf 2020 werken we preventief samen met de gemeente Zoetermeer. We organiseren voor de jongeren van het pro en vso de Next Step. Op deze beroepenbeurs kunnen de jongeren zich oriënteren op hun vervolgstap. Het aantal jongeren waar het omgaat is circa 56. Deze jongeren worden ondersteund door een jobcoach vanuit de gemeente. Voor 2021 wordt een plan van aanpak opgesteld om extra in te zetten op uitval en ondersteuning van deze kwetsbare doelgroep.

Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven

In 2021 verwachten wij dat de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs in de regio Lansingerland/Pijnacker-Nootdorp wordt voortgezet onder aanvoering van een nieuw bestuur. De samenwerking wordt door alle betrokken partijen niet alleen als wenselijk, maar ook als noodzakelijk gezien. Zowel noodzakelijk vanuit het perspectief van het bedrijfsleven als vanuit het onderwijs. In 2020 worden nieuwe afspraken vastgelegd over de inrichting en financiering van de samenwerking. De gemeente zal dit proces waar nodig faciliteren en hierin participeren. Wij onderstrepen het belang van samenwerking onderwijs en bedrijven en hebben hier ook aandacht voor bij de actualisatie van onze economische visie. Ook de bedrijven en het onderwijs in onze gemeente onderstrepen het belang hiervan.

Volwasseneneducatie

De gemeente is wettelijk verplicht om laaggeletterdheid (moeite met lezen en schrijven op basisniveau) bij volwassen inwoners tegen te gaan. In onze gemeente is 5 tot 8% van de volwassen bevolking laaggeletterd. Landelijk is dat 18% en in Zuid-Holland 15,7% (bron: Stichting Lezen & Schrijven). De volwasseneneducatie wordt georganiseerd per arbeidsmarktregio. In ons geval is dat de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal (ZHC). Zoetermeer voert de regie. Onze gemeente werkt samen met ROC Mondriaan en bibliotheek Oostland. De trajecten worden verzorgd op locatie Taalhuis in de bibliotheek in Pijnacker en bij het ROC Mondriaan in Delft. Vanaf 2020 zijn wij samen met de ZHC gemeenten aan de slag gegaan met het opstellen van een nieuw regionaal beleidsplan dat eind 2020 gereed is. We gaan vervolgens trajecten inkopen middels een aanbesteding. Zoals het er nu naar uitziet is dit alleen voor de formele trajecten. De informele trajecten (via Taalhuis) kunnen we op de huidige wijze blijven financieren.