Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Bepalen basis­voor­zieningen onder­wijs

Faciliteren verdere uitvoering IKC-uit­voeringsprogramma 2018-2024

Onderwijshuisvesting

Verwerkte huisvestingsaanvragen in onderwijshuisvestingsprogramma 2021

Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisves­tingsprogramma 2021

Onderwijshuisvesting

Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren

2. Bepalen voor­schools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar

1. Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Afgewezen en/of beschikte aanvragen subsidieregeling

2. Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten

3. Regisseren uitvoe­ring Lokaal Educa­tieve Agenda

Uitvoeren en monitoren Lokaal Educa­tieve Agenda

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

De LEA werkagenda is samen met betrokken partners in uitvoering

4. Regisseren samen­werking tussen pas­send onderwijs en zorg voor jeugd.

Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg

In het project dekkend netwerk passend onderwijs komt de toereikendheid onderwijsaanbod speciaal onderwijs aan bod

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Regionale analyse over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen

Verkenning samenwerking overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Een gezamenlijke visie op overstap van PO naar VO

5. Regisseren aanpak schooluitval

Uitvoeren leerplichtwet

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC

Uitvoeren RMC

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC

UItvoering geven aan het nieuwe vsv- programma 2021-2024, dit is de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongeren

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Programma aanpak VSV 2021-2024

6. Faciliteren samen­werking onderwijs bedrijfsleven

Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Nieuwe vormgeving van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in 2020. Insteek is Oostland brede samenwerking

7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie

Maken afspraken over volwassenen­educatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de sa­menwerking vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2021 en verder

Toelichting

1. Bepalen basis­voorzieningen onder­wijs

In samenspraak met de schoolbesturen en de aanbieders voor kinderopvang geven we uitvoering aan het vastgestelde IKC (integraal kindcentrum) uitvoeringsprogramma.

2. Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar

Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe subsidieregeling peuteropvang en VVE in 2020 maken twee opvangaanbieders uit onze gemeente gebruik van deze gemeentelijke subsidie. Omdat de regeling nieuw is, willen we weten wat het effect is op het aanbod. Daarom evalueren we in 2021 de uitvoering van de subsidieregeling. Eind 2020 informeren we de raad via de P&C cyclus over de eerste ervaringen met de nieuwe regeling.

3. Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda

De LEA geeft helderheid over de beleidsmatige en uitvoerende prioriteiten (passend) onderwijs-zorg met de thema’s van de LEA als kapstok. Dit doen we in samenhang met de partners en de samenwerkingsverbanden PPO Delflanden en VO Delflanden. Daarbij willen we overzicht over wie doet wat en wanneer. In 2021 geven we uitvoering aan de geactualiseerde LEA.

4. Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd

De Wet passend onderwijs en de Jeugdwet geven gemeenten en samenwerkingsverbanden van scholen de verantwoordelijkheid voor verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. De belangrijkste onderwerpen zijn preventie en toegang, integraal aanbod en de overgang tussen onderwijssoorten. In 2021 gaan we verder met de samenwerkingsverbanden met het project dekkend netwerk passend onderwijs; we werken aan de toereikendheid van het onderwijsaanbod in onze regio. We zijn begonnen met het maken van een doelgroepenanalyse en op basis daarvan ontwikkelen we een visie op specialistische voorzieningen in de regio van het samenwerkingsverband PPO Delflanden.

Zowel in primair onderwijs als voortgezet onderwijs ontbreekt een duidelijke regisseur in de overstap. In 2021 gaan we verkennen met de samenwerkingsverbanden en omliggende gemeenten hoe die regierol er uit moet zien, wat er door de regisseur moet worden gedaan en bij wie de regie hoort.

5. Regisseren aanpak schooluitval

In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag Leerplicht/RMC. We geven uitvoering aan de nieuwe vsv-agenda. De vsv-agenda 2021-2024 bouwt voort op de ervaringen en successen van de afgelopen vier jaar.

6. Faciliteren samenwerking onderwijs en bedrijven

De samenwerking tussen onderwijs en bedrijven wordt door alle betrokken partijen als wenselijk en noodzakelijk gezien. Wij participeren in het proces om deze samenwerking tot stand te brengen en faciliteren de samenwerking als hiervoor in de regio voldoende draagvlak is bij partijen.

7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie

Met de andere gemeenten binnen de arbeidsmarkt Zuid-Holland Centraal maakt de gemeente afspraken over de wijze van samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie voor 2020 en verder. Zoetermeer voert de regie, de contactgemeenten waaronder Pijnacker-Nootdorp leveren hun bijdrage.