Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Faciliteren efficiënt gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit | Monitoren wegen | Verkeer en wegen |
|
2. Regisseren van instandhoudingbasisinfrastructuur | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Verkeer en wegen |
|
| |||
Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting | Verkeer en wegen |
| |
Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren | Verkeer en wegen |
| |
Herijken nota Parkeernormen | Parkeren |
| |
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Verkeer en wegen | Onder meer:
|
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Verkeer en wegen | Onder meer:
|
Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Openbaar Vervoer |
| |
Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’ | Verkeer en wegen |
|
Toelichting
1. Faciliteren van efficiënt en effectief gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit
Uit onze visie op duurzame mobiliteit blijkt, dat de capaciteit van de wegen die er al zijn en die nog worden aangelegd, genoeg is voor de groei van onze gemeente naar 65.000 inwoners in 2030. We houden diverse wegen in de gaten om te zien of de verkeerstoename binnen de verwachte groei blijft.
2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur
We gaan het Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 evalueren, waarbij we de stand van zaken van de diverse projecten in beeld brengen en onderzoeken of ontwikkelingen aanleiding zijn tot bijsturing en/of uitbreiding van dit programmma.
De gemeente heeft momenteel, in het kader van de nieuwe nota parkeernormen, in onderzoek of het mogelijk is om de parkeernormering (per woningtype) omlaag te brengen om verschillende mobiliteitsmogelijkheden te stimuleren. Indien dit mogelijk blijkt gaat de gemeente hierover in overleg met de ontwikkelaar, voordat het definitief ontwerp van het openbare gebied wordt vastgesteld.
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag
Op basis van een knelpuntenanalyse is in 2018 is de Projectenagenda Verkeersveiligheid vastgesteld. We laten een verkeersveiligheidsaudit uitvoeren voor de Kerkweg in Nootdorp waarbij een externe auditor de inrichting beoordeelt op ontwerprichtlijnen en vanuit menselijk gedrag. Als resultaat verwachten we een advies voor realistische en praktisch uitvoerbare maatregelen.
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze
We gaan de bewoners van Klapwijk verschillende vormen van deelmobiliteit aanbieden om te kijken of, en zo ja, hoe hiervan gebruik wordt gemaakt. Van belang is dat er onder de bewoners voldoende belangstelling hiervoor is.