Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Faciliteren efficiënt gebruik van de be­schikbare weg- en parkeercapaciteit

Monitoren wegen

Verkeer en wegen

  • Jaarlijkse verkeerstellingen op diverse wegen in de gemeente

2. Regisseren van instandhoudingbasisinfrastructuur

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Verkeer en wegen

  • Evaluatie Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit
  • Haalbaarheidsstudie en besluitvorming realisatie Verlengde Komkommerweg

Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting

Verkeer en wegen

  • Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting

Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren

Verkeer en wegen

  • Geactualiseerd beheerplan Civiele Kunstwerken

Herijken nota Parkeernormen

Parkeren

  • Geactualiseerde nota Parkeernormen

3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersvei­ligheid

Verkeer en wegen

Onder meer:

  • Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp
  • Herinrichting Vlielandseweg
  • Besluit herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw

4. Faciliteren van een schone vervoers­wijze keuze

Uitvoeren programma Duurzame Mobili­teit 2019-2022

Verkeer en wegen

Onder meer:

  • Fietsplan
  • Verkenning haalbaarheid regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten)
  • Deelname regionale aanbesteding concessie openbare laadinfrastructuur

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Openbaar Vervoer

  • Pilot deelmobiliteit in de visie klimaatbestendig Klapwijk (bij voldoende belangstelling)
  • R-netmaatregelen op buslijn 455 (Delft-Pijnacker-Zoetermeer)
  • Deelname aan MRDH-studie groeiscenario's E-lijn

Uitwerken MRDH-programma ‘uitbrei­dingen en verbeteringen P+R’

Verkeer en wegen

  • Inrichtingsplan stationsgebied rond metrostation Nootdorp en Heron (inclusief P+R-parkeren)

Toelichting

1. Faciliteren van efficiënt en effectief gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit

Uit onze visie op duurzame mobiliteit blijkt, dat de capaciteit van de wegen die er al zijn en die nog worden aangelegd, genoeg is voor de groei van onze gemeente naar 65.000 inwoners in 2030. We houden diverse wegen in de gaten om te zien of de verkeerstoename binnen de verwachte groei blijft.

2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur

We gaan het Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 evalueren, waarbij we de stand van zaken van de diverse projecten in beeld brengen en onderzoeken of ontwikkelingen aanleiding zijn tot bijsturing en/of uitbreiding van dit programmma.

De gemeente heeft momenteel, in het kader van de nieuwe nota parkeernormen, in onderzoek of het mogelijk is om de parkeernormering (per woningtype) omlaag te brengen om verschillende mobiliteitsmogelijkheden te stimuleren. Indien dit mogelijk blijkt gaat de gemeente hierover in overleg met de ontwikkelaar, voordat het definitief ontwerp van het openbare gebied wordt vastgesteld.

3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag

Op basis van een knelpuntenanalyse is in 2018 is de Projectenagenda Verkeersveiligheid vastgesteld. We laten een verkeersveiligheidsaudit uitvoeren voor de Kerkweg in Nootdorp waarbij een externe auditor de inrichting beoordeelt op ontwerprichtlijnen en vanuit menselijk gedrag. Als resultaat verwachten we een advies voor realistische en praktisch uitvoerbare maatregelen.

4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze

We gaan de bewoners van Klapwijk verschillende vormen van deelmobiliteit aanbieden om te kijken of, en zo ja, hoe hiervan gebruik wordt gemaakt. Van belang is dat er onder de bewoners voldoende belangstelling hiervoor is.