Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Regisseren en faciliteren van veiligheid en leefbaarheid door en met inwoners, bedrijven en partners | Handhavingsuitvoeringsplan 2020 | Openbare orde en veiligheid | Resultaten conform het Handhavingsuitvoeringsplan |
Uitvoeringsplan Integrale veiligheid 2020-2021 | Openbare orde en veiligheid | Resultaten conform het uitvoeringsplan Integrale veiligheid | |
2. Bepalen van randvoorwaarden om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren | Handhavend optreden met het oog op openbare orde en veiligheid | Openbare orde en veiligheid | Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten op basis van uitvoeringsplan Integrale veiligheid en Handhavingsuitvoeringsplan |
3. Regisseren en faciliteren van initiatieven die bijdragen aan een duurzame en energieneutrale gemeente | Opstellen Energietransitieplan, inclusief uitvoeringsprogramma | Energietransitie | Een vastgesteld Energietranistieplan om te komen tot een energienietrale gemeente in 2050 |
Faciliteren van verdere ontwikkeling van lokale warmtenetten en een regionaal warmtenet binnen de glastuinbouwgebieden in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp | Energietransitie | Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten conform plan van aanpak verduurzaming warmtevoorziening | |
Uitvoering jaarplan 2020/2021 Warmte Samenwerking Oostland | |||
Samenwerken Regionale Energie Strategie Rotterdam Den Haag | Energietransitie | Regionale Energie Strategie Rotterdam Den Haag | |
Continueren uitrol elektrische laadpalen | Energietransitie | Nieuwe concessie voor elektrische laadpalen | |
Klimaatbestendig en gasloos Klapwijk | Energietransitie | Bij toekenning van de gevraagde bijdrage aan het Rijk wordt hier een gedetailleerd plan voor opgesteld | |
Duurzaam en doelmatig beheer en onderhoud van hemelwaterafvoer en riolering | Riolering | Uitvoering conform Gemeentelijk Rioleringsplan 2018 - 2021 | |
Uitvoeren beheer en onderhoud gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam-Voorburg volgens de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater | Riolering | Uitvoering conform Gemeenschappelijke regeling | |
Invoeren Omgekeerd Inzamelen volgens Uitvoeringsplan Grip op Grondstoffen | Afval | Uitrol Omgekeerd Inzamelen in vervolgwijken; meer grondstoffen, minder restafval |
Toelichting
1. Regisseren en faciliteren van veiligheid en leefbaarheid door en met inwoners, bedrijven en partners
We werken aan onze veiligheid en leefbaarheid volgens het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid 2020-2021. We stimuleren activiteiten waarbij inwoners, organisaties en bedrijven bijdragen aan de veiligheid in hun directe woon- en leefomgeving. Dat zijn onder andere Burgernet, wijktoezicht en WhatsApp Buurtpreventie. Nieuwe inwoners krijgen informatie van de brandweer over brandveilig leven.
Gemeente, politie, jeugd- en jongerenwerk en kernteams geven uitvoering aan de persoonsgerichte aanpak door zo vroeg mogelijk probleemjongeren te signaleren. Zo wordt gericht gewerkt om erger te voorkomen.
2. Bepalen van randvoorwaarden om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren
Hierbij maken we gebruik van het Handhavingsuitvoeringsprogramma. We hanteren een informele handhavingsaanpak (‘in contact’) bij overtredingen, meldingen en de afhandeling van klachten. Wanneer de informele aanpak niet werkt, zetten we formele handhaving in. De prioriteiten voor de komende jaren zijn:
- Toezicht en handhaving winkelcentra, woonwijken en bedrijventerreinen;
- Naleving van de regels bij het verstrekken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar;
- Het aanpakken van leefbaarheidsvraagstukken op het gebied van hondenpoep;
- Het bijplaatsen van (grof) afval bij verzamelcontainers in wijken en buurten;
- Parkeeroverlast van auto’s in wijken en winkelcentra.
Voor zowel de aanpak van overlast door hondenpoep, als het bijzetten van (grof) afval gebruiken we een hotspot-benadering. Hotspots worden volgens een plan gecontroleerd. Alle betrokkenen (handhaving, servicebedrijf en Avalex) werken samen aan het terugdringen van de overlast. Mensen die afval buiten de containers zetten, krijgen (indien traceerbaar) een boete. Samen met Avalex zorgen we ervoor dat dit afval ook weer snel wordt opgeruimd.
We verdubbelen de capaciteit voor toezicht en handhaving openbare ruimte om de leefbaarheid en veiligheid in het algemeen te vergroten en meer preventief te kunnen werken.
Vanaf 2020 verzorgt de gemeente Pijnacker-Nootdorp, als centrumgemeente van de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater, het beheer en onderhoud van de gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam-Voorburg.
3. Regisseren en faciliteren van initiatieven die bijdragen aan een duurzame en energieneutrale gemeente
In 2021 wordt de uitvoering van de werkzaamheden uit het Plan van Aanpak Verduurzaming Warmtevoorziening en het opstellen van het Energietransitieplan verder voortgezet.
De afgelopen jaren is beleid gemaakt voor energieneutraliteit en zijn (voorzichtige) stappen gezet in de uitvoering. Het percentage hernieuwbare energie dat wordt opgewekt in onze gemeente loopt achter op het landelijke gemiddelde. Willen we de beleidsdoelstellingen bereiken, dan moeten we meer gaan doen. De oplossingen zoeken we in een mix van maatregelen: bijvoorbeeld energiebesparingsmaatregelen, geothermie, zonne-energie en (lokale) warmtenetten. In beeld is gebracht wat de lokale mogelijkheden zijn voor de opwerk van hernieuwbare energie, dit is vertaald in de concept-energiemix. De uitvoering is niet alleen een taak van de overheid. De energietransitie vraagt inzet en een gedragsverandering van inwoners, bedrijven, (sport)verenigingen en andere partijen in de samenleving. Om inwoners en bedrijven te informeren en over te halen om een bijdrage te leveren, wordt zwaar ingezet op participatie. Aangezien participatie op meerdere beleidsonderwerpen gewenst is, is ervoor gekozen om de energietransitie te koppelen aan het opstellen van de omgevingsvisie. Energieopwekkende maatregelen kennen over het algemeen ruimtelijke gevolgen welke het beste in samenhang onderzocht en beoordeeld moeten worden.
Een van de onderdelen van het energietransitieplan is het opstellen van gebiedsvisies. Alle gemeenten in Nederland moeten uiterlijk in 2021 het ministerie van BZK laten weten welke wijk, wanneer van het gas af gaat en welke energiebron dan het alternatief is. In 2020 zijn we hiermee aan de slag gegaan. De campagne “Met Energie Aan de Slag is geintroduceerd en de gesprekken met professionele partijen en bewoners zijn gaande. In het verlengde hiervan heeft de gemeente een RRE (Regeling Reductie Energie)-bijdrage ontvangen voor kleinschalige maatregelen aan huis. Ook is een aanvraag gedaan voor Klapwijk in het kader van het landelijke Programma Aardgasvrije Wijken. Dit programma is erop gericht om te leren van de aanstaande warmtetransitie in Nederland, van aardgas naar alternatieve warmtebronnen. De ervaringen die opgedaan worden in Klapwijk kunnen gebruikt worden bij het opstellen van de overige gebiedsvisies.
Op basis van de verkenning Warmte Oostland, Pijnacker-West en Regio Ypenburg/Nootdorp/ Noukoop-Balijade, voeren wij samen met de stakeholders de activiteiten uit de vervolgaanpak voor de Warmte Samenwerking Oostland uit. Onderdelen hiervan zijn (onder meer) de verdere uitrol van het aardwarmtenetwerk in Pijnacker-Nootdorp en de aansluiting op een gebiedsdekkende warmte-infrastructuur in Oostland.
De huidige concessie voor het plaatsen en exploiteren van elektrische laadpalen loopt af. De rijksoverheid zet stevig in om elektrisch rijden te stimuleren. Dit vraagt ook meer elektrische laadpalen in de (semi)openbare laadpalen. Er wordt gewerkt aan een aanbesteding voor het verlenen van een nieuwe concessie. Dit traject start in het najaar van 2020 en wordt in 2021 afgerond. Parallel hieraan wordt een onderzoek uitgevoerd naar het optimaliseren van de laadinfrastructuur in de gemeente.
In 2020 is de conceptversie van de RES Rotterdam Den Haag opgeleverd. De RES is een bouwsteen voor ons Energietransitieplan. Ons Energietransitieplan concretiseert weliswaar op gemeentelijke niveau de lokale opgave in concrete plannen, maar regionale samenwerking en afstemming blijven noodzakelijk om de uitvoering voor (boven)regionale zaken krachtig op te pakken.
De woonwijzerwinkel is het energieloket binnen onze gemeente. Zij geeft informatie en verzorgt energieadviezen aan huis. Deze diensten zullen opnieuw in de markt worden gezet, waarbij de dienstverlening wordt afgestemd met onze campagne “Met Energie Aan de Slag” en het opstellen van het energietransitieplan.